Düşürülen Rus Uçağının Arap Medyasındaki Yansımaları

nn
Fua-Keferya–Zebadani Ateşkesi
Ekim 9, 2015
ahr
Ahrar’uş Şam’dan Riyad Konferansı Açıklaması
Aralık 10, 2015
Hepsini Göster

 

 

Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından geçtiğimiz haftalarda Suriye sınırında gerçekleştirilen sınır ihlalinin ardından düşürülen SU-24 tipi Rus savaş jeti, Arap Basınında büyük bir yankı uyandırdı. Söz konusu kritik gelişmeye dair Araplar arasında sevincini açıkça ifade eden basın mensupları ve sosyal medya kullanıcılarının yanı sıra, bulundukları siyasi pozisyon itibariyle Rusya’nın yanında yer almayı tercih eden kalemlerin Türkiye’ye yönelik rahatsızlıklarını ortaya koydukları da gözden kaçmadı.

Uçağın düşürülmesinin ardından özellikle sosyal medya hesaplarında Türkiye’nin bu hamlesini destekleyen pek çok paylaşım yapıldı. Uçağın düşürülmesinden kısa bir süre sonra twitter’da Türkçe açılan #Elleriniz_sağlık_olsun hashtaginde Arap kullanıcı hesapları tarafından kısa sürede binlerce destek tweet’i paylaşıldı. Söz konusu kullanıcılar arasına katılanlar arasında Arap kamuoyundaki ünlü isimlerden Tarek Al Suwaidan ve Muhammed Shinqiti de bulunuyor. Türkiye’yi destekleyen Araplar arasında Türkiye’nin söz konusu hamlesi Rusya’ya karşı güçlü bir duruş ve Suriye halkına güçlü bir destek olarak yorumlandı.

1

Buna karşın bu olay belirli bir kesimde tam tersi bir yankı buldu. Özellikle Türkiye’nin Esed ve Sisi karşıtı politikalarından rahatsızlık duyan bazı çevreler bu hamle karşısında Erdoğan ve Türkiye karşıtı pek çok paylaşımda bulundu. Hatta bir takım kullanıcılar Putin’e destek amaçlı olarak Arapça #اغضب_يابوتين (Sinirlen Putin) heştegi altında söz konusu Erdoğan ve Türkiye karşıtı paylaşımlarını topladı.

Suriye rejimine yakın olan medya kuruluşlarında ise, uçağın düşürülmesinin ardından büyük bir şok yaşandığı gözlemlendi ve meydana gelen olay medyaya çok fazla yansıtılmamaya çalışıldı. Suriye resmi devlet televizyonu SANA ise “Rus uçağının düşürülmesi Suriye’nin egemenliğine açık bir saldırıdır” ifadelerini kullanarak Rusya’nın yanında yer aldığını açıkça ortaya koydu.

2

Türk Devleti’yle yakın ilişkilere sahip Katar Devleti’ne ait Aljazeera gibi yayın kuruluşları daha dikkatli bir dil kullanırken, Al-Manar ve Al-mayadeen TV gibi Esed rejimi ve İran’a yakınlığıyla bilinen yayın kuruluşları ise Rus iddialarını destekler tezleri kamuoyuna sunmayı tercih ederek, Putin’in Türkiye karşı olası hamlelerini konu alan senaryoları gündeme getirdiler. Mısır’da Sisi destekli medya organlarıysa Türkiye’ye karşı daha düşmanca bir dil kullanarak, Putin’in “nasıl intikam alması” gerektiğine dair yayınlar yapmayı tercih etti. Birleşik Arap Emirlikleri’ne bağlı medyada ise Rus uçağının düşürülmesini “teröristçe bir eylem” olarak tanımlayan Dışişleri Bakanı Abdullah bin Zayed’in sözleri manşetlere taşındı.

qq

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir